Plantilla d’activitat EduLogiX

origamiAquesta pàgina és una plantilla per a poder crear activitats seguint la Metodologia d’EduLogiX.

Les activitats s’acompanyen d’una imatge inicial alineada a la dreta que il·lustri i motivi l’activitat.

A l’inici s’usa un text que resumeixi l’activitat i motivi a realitzar-la. Es poden escriure algunes preguntes, per tal de provocar interrogants i expectatives. Quines són les vostres?

[En acabar aquesta descripció motivadora, s’usa el separador “More” que es veu representat amb una recta horitzontal que separa el resum anterior que es veurà al llistat d’entrades del blog, i el text posterior que és tot el desenvolupament de l’activitat]

Guió de la sessió presencial: <Títol breu de l’activitat>

iniAbans de començar

  • Fitxa Didàctica (general)

    Fitxa Didàctica (general)

    [Si sou editors del web EduLogiX, heu d’anar al “Tauler”, escollir l’opció “Entrades” i fer un clic sobre “Copy a post”. Aleshores, n’hi ha prou amb que localitzeu aquesta entrada “plantilla-activitat” (“Plantilla d’activitat EduLogiX”) i feu clic al botó “Copy” que apareixerà a la seva esquerra. Les indicacions específiques per als editors del web d’EduLogiX figuren entre claudàtors en aquesta plantilla.]

  • La presentació de l’activitat s’inicia amb un apartat que detalla els coneixements previs.
  • [Aquest apartat conté un accés a la Fitxa Didàctica de l’activitat en forma d’imatge alineada a la dreta (com es pot veure). Si l’activitat no compta amb fitxa pròpia, s’enllacarà el model general.]
  • Abans de seguir més endavant en aquesta plantilla, es recomana fer una ullada a l’apartat de Metodologia de la secció de formadors i a la Fitxa Didàctica general.
  • Quan seguiu la plantilla, si teniu algun dubte, podeu veure exemples en les activitats ja creades. P.ex. Scratch: Posa’t en òrbita!
  • [Cal respectar els Drets d’Autor en tot el material usat, per exemple a les imatges. Uns bon llocs per a trobar recursos que es poden usar lliurement són: Wikimedia Commons, OpenClipart, Foter, EveryStockPhoto, FlikrCC, Gimp Savvy Archive, FindIcons, i aquí en podeu trobar més 1, 2; En el cas de les imatges, indicarem la llicència i la font original de la imatge al camp “títol”, de tal manera que es mostri al passar el ratolí per sobre.]
  • El material compta amb icones per a identificar ràpidament els diferents tipus d’ítem, així com d’algunes imatges de context per a fer més amena la lectura. Cal buscar l’equilibri entre el volum d’icones/imatges per a que el material no resulti massa espès a ESO ni massa informal a BAT o posterior.
  • Pla de treball:
    • En aquest apartat inicial, convé indicar quins passos es realitzaran per tal d’assolir l’objectiu global de l’activitat, per tal de promoure la reflexió per derivar-ne sub-objectius (feu una ullada a aquest article).
  • Es recomana acabar amb un paràgraf tipus: Mira d’assolir els reptes que hi ha a continuació tu sol/a, i si no saps com fer-ho, mira les idees. Si encara et cal una mica més d’ajuda, pots fer una ullada a les pistes.

petjadaPas 1: <Breu descripció del pas>

Els passos són el primer nivell de descomposició d’una activitat. La idea és anar transmeten l’anàlisi descendent a la pràctica, tot i estructurant les activitats ens passes més petites que redueixin la seva complexitat. Els passos van numerats de forma consecutiva al llarg de tota l’activitat (la numeració, entre altres, facilita situar les preguntes dels alumnes i/o explicacions dels formadors, tan en sessió presencial com en consultes electròniques). Les descripcions dels passos han de ser el més breus possibles, tipus titular de notícia. Els detalls ja es donaran al descriure el seu següent nivell de descomposició, els reptes.

  • puzzleRepte 1: <Breu descripció del repte>
    • Els reptes són el segon nivell de descomposició d’una activitat. La paraula repte s’usa per a reforçar la idea que l’alumne ha de provar d’assolir-lo per si mateix. Després d’haver-li donat unes quantes voltes, té la possibilitat de mirar les idees i pistes que conté, tal i com se li ha exposat a la secció “Abans de començar”.
    • Els reptes van numerats de forma consecutiva dins d’un pas, de forma que a cada nou pas, la numeració de reptes torna a començar (es vol reforçar la idea que els reptes van associats a cada pas de l’activitat, de forma que al pensar sobre els reptes, estem concentrant-nos en com assolir aquell pas). Les descripcions dels reptes també han de ser el més breus possibles, tipus titular de notícia. Els detalls es donen als paràgrafs següents, com ara aquest.
    • bombetaIdees:
      • Aquest és el primer nivell d’ajuda si no saben com afrontar el repte proposat.
      • Es tracta de donar algunes idees de forma molt breu per que es pugui intuir com es pot assolir el repte.
      • Aquestes idees seran orientacions del tipus “Busca una opció que et permeti…”, “Mira quines instruccions de repetició poden fer…”, però no indicacions precises tipus “Usa la instrucció…”.
    • lupaPistes:
      • Aquest és el segon nivell d’ajuda si no en tenen prou amb les idees anteriors.
      • Es tracta de donar pistes concretes per a poder assolir el repte.
      • Aquestes pistes seran indicacions precises del tipus “Usa la instrucció…”. Tan mateix, no han de ser suficients per a que es pugui completar el repte tan sols seguint-les mecànicament. Per exemple, es pot indicar amb precisió quines instruccions s’han d’usar, però deixar que l’alumne pensi quines són les que ha de reemplaçar del programa que ja té creat fins aquest moment.
      • Exemple bloc d’instruccions a inserir en alguna part del codi que ja tingui l’alumne:
        • Per sempre control-per-sempre
          • Apunta cap a: Sol moviment-apunta-cap-a
          • Mou-te 1 passos moviment-mou-te
        • Si el llenguatge és gràfic, inserirem les imatges de les instruccions corresponents, per a facilitar la seva localització per color, i desenvolupar l’hàbit per llegir-les.
        • Encara que el llenguatge sigui gràfic, usarem text a part de les imatges, per a desenvolupar l’hàbit de la lectura de codi font de programes.
        • En qualsevol cas, s’usarà la indentació per a distingir entre blocs d’instruccions aniuats.
        • Recordeu que no es tracta de llistar tot el programa, de forma que l’alumne no es pugui dedicar a copiar-lo mecànicament.
      • Exemple d’imatge usada com a pista:
        • Talp-1
        • [Per defecte, al gestor de continguts actual d’EduLogiX, les imatges s’insereixen amb un enllaç a si mateixes ampliades. Si ho deixeu així, podeu inserir un text a continuació com aquest “(pots fer un clic a la imatge per a veure-la més gran)”. Si això no és útil en la imatge que esteu inserint, esborreu-ne l’enllaç prement al botó botoEditorWP-NoLink de l’editor]
  • interrogantPregunta 1: <Pregunta amb redactat breu>
    • Les preguntes poden aparèixer en qualsevol nivell de descomposició (Pasos, Reptes o fins i tot Idees o Pistes). La seva funció és fomentar la reflexió de l’alumne davant la tasca que està realitzant.
    • Les preguntes van numerades de forma consecutiva dins tota l’activitat. Estan pensades per a que els alumnes hagin d’entregar les seves respostes a més del programa que hagin creat en una activitat.
    • Exemple de pregunt: Què passa en anul·lar la velocitat lineal de la Terra un cop està girant?
  • puzzleRepte 2: …
    • L’activitat continua amb la resta de reptes i passes per a completar-la.

mesI després…

scratch-planetari-1L’activitat s’acaba felicitant l’alumne per haver-la completat, tot i sintetitzant què ha fet. Per exemple: “Felicitats! Has creat la teva primera activitat seguint la Metodologia d’EduLogiX! Ara ja pots provar-la amb alumnes i preparar-te per a fer la següent ; )” . Aquest text s’acompanya d’una imatge alineada a la dreta que il·lustri l’activitat acabada.

Cal enumerar què s’ha après en aquesta activitat. Per exemple: “En aquesta activitat has vist com”:

  • Motivar una activitat.
  • Incloure  unes indicacions per a iniciar l’activitat.
  • Estructurar l’activitat en passos i reptes.
  • Aportar dos nivells d’ajuda per cada repte: les idees i les pistes.
  • Usar preguntes per a incentivar la reflexió i avaluar la comprensió.
  • Concloure l’activitat.

Finalment, cal lligar-ho amb la resta d’activitats. Destacant-ne si hi ha alguna que sigui continuació de l’actual (encara que tan sols estigui en preparació). Per exemple:

  • A la propera activitat millorarem el Planetari: (activitat EN PREPARACIÓ)
    • Afegint-hi la Lluna orbitant al voltant de la Terra.
    • Investigant si la trajectòria de la Lluna és una circumferència…
  • Entretant pots anar fent una ullada a altres activitats, o continuar aprenent coses sobre el web sobre el sistema solar.

feather Autoria: Llistat de noms de les persones que ha col·laborat en la creació de l’activitat. Si cal, es pot especificar el tipus de col·laboració entre parèntesi.

[A més del redactat]

  • Usarem les “Categories” per indicar quin tipus d’activitat és i per a quina edat és ideal. Ex: Jocs, ESO34
  • Usarem les “Etiquetes” per a indicar quin tipus de coneixements s’introdueixen a l’activitat. Ex: Variables.
Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s