Scratch: No comencis la casa per la teulada!

Dibuix casaIntrodueix-te a l’entorn de programació Scratch tot dibuixant una casa… Això sí, no començarem per la teulada!

Scratch és un entorn de programació que facilita crear històries interactives, animacions, jocs, música i art, a més, es poden compartir a través de la web.

És una forma de passar-s’ho bé i aprendre importants idees matemàtiques i computacionals, aprendre a pensar creativament, a raonar sistemàticament i a treballar col·laborativament.

Guió de la sessió presencial: Dibuix 1

iniAbans de començar

  • Fitxa Didàctica (general)

    Fitxa Didàctica (general)

    Cal que posis en marxa l’entorn Scratch. Si no l’has usat mai pots seguir aquestes instruccions:

    • RECOMANAT: versió 2.0 (de moment només s’executa en-línia)
      1. Ves amb un navegador a la pàgina http://scratch.mit.edu
      2. Fes clic a “Create” (part superior de la pàgina)
      3. Pots canviar l’idioma prement la icona que respresenta un globus terraqui a la part superior esquerra.
    • ALTERNATIVA: si el voleu executar quan no tingueu connexió a internet, us cal usar aquesta versió.
  • Cal  que coneguis les parts principals de l’entorn Scratch.

Captura d'Scratch 2.0

      • Observa:
        • a la part ESQUERRA de la pantalla:
          • Escenari d’execució del programa (on inicialment es veu el gat  “Scratch” al mig).
          • Col·lecció de personatges: on podeu afegir més personatges a la vostra animació.
        • a la part CENTRAL de la pantalla:
          • Pestanyes: per accedir als programes de cada personatge, o bé a la seva estètica o els seu sons.
          • Categories: tipus d’instruccions (ex. de moviment, d’aspecte…)
          • Magatzem: instruccions que pots agafar.
        • a  la part DRETA de la pantalla:
          • àrea on deixar les instruccions per a confeccionar un programa.
          • es recomana començar per la instrucció “Al prémer la bandera ” control-al-premer-bandera
      • Si no tens ningú aprop que et pugui introduir a l’entorn a través de la imatge següent, tu sol/a pots fer una ullada a aquest vídeo i/o a aquesta guia.

petjadaPas 1: Fes que el gat es mogui

  • Farem el primer pas a base d’anar resolent petits reptes fins aconseguir tot el que volíem. Mira d’assolir els reptes que hi ha a continuació tu sol/a, i si no saps com fer-ho, mira les idees. Si encara et cal una mica més d’ajuda, pots fer una ullada a les pistes.
  • puzzleRepte 1: Fes que el gat es mogui endavant
    • bombetaIdees:
      • Agafa instruccions del Magatzem (la part central de la pantalla a la versió 2.0) i arrossega-les i encaixa-les una darrere l’altra a la zona de confecció de programes (a la dreta de la pantalla a la versió 2.0).
      • Busca alguna instrucció relacionada amb prémer la bandera verda (que és el que servirà per engegar el programa)
      • Busca alguna instrucció que serveixi per a moure’s algunes passes
      • Podràs fer funcionar el programa prement la bandera verda que hi ha a dalt i a la dreta, sobre la finestra d’execució.
    • lupaPistes:
      • Arrossega i encaixa les següents instruccions:
        • Al prémer la bandera control-al-premer-bandera
        • Mou-te 100 passos moviment-mou-te (fixa’t que has de canviar el número 10 i posar 100)
      • Ara, prem la bandera verda que hi ha a dalt i a la dreta (sobre la finestra d’execució). Es mou el gat?
  • interrogantPregunta 1: Què passa si vas prement la bandera verda?
  • puzzleRepte 2: Fes que el gat sempre comenci des de la mateixa posició (a baix a l’esquerra)
    • bombetaIdees:
      • Modifica el programa que ja tens afegint instruccions des del Magatzem o esborrant-les al tornar-les al Magatzem.
      • Busca una instrucció que faci que el gat vagi a una certa posició horitzontal (x) i vertical (y).
    • lupaPistes:
      • Al prémer la bandera
      • Vés a x:-190 y:-22 moviment-ves-a-x-y
      • Apunta direcció 90 moviment-apunta-en-direccio
      • Mou-te 100 passos

petjadaPas 2: Fes que el gat camini i pinti amb el llapis

  • puzzleRepte 1: Fes que  el gat pinti amb el llapis
    • bombetaIdees:
      • Busca alguna instrucció que permeti començar a usar el llapis.
      • Busca una instrucció que serveixi per a netejar la pantalla quan comenci el programa
    • lupaPistes:
      • Al prémer la bandera
      • Vés a x:-190 y:-32
      • Apunta direcció 90
      • Neteja llapis-neteja
      • Baixa llapis llapis-baixa-llapis
      • Mou-te 100 passos
  • puzzleRepte 2: Fes que el gat mogui les potes quan es desplaça i per tant sembli que camina
    • bombetaIdees:
      • De la mateixa manera que es fan els dibuixos animats, si canviem la imatge del gat a mida que es mou, donarà la sensació que creua les potes i va caminant. Les imatges amb diferents posicions de les potes s’anomenen “Vestits”. Observa la pestanya “Vestits” que hi ha a la mateixa àrea on fas el programa.
      • Busca una instrucció que faci que el gat es posi el següent vestit.
      • Busca una instrucció que serveixi per repetir-ne d’altres un cert número de vegades.
      • Les instruccions que s’han de repetir s’han van “dins” de la instrucció repetir.
    • lupaPistes:
      • Al prémer la bandera
      • Vés a x:-190 y:-32
      • apunta direcció 90
      • Neteja
      • Baixa llapis
      • Repeteix 10 control-repeteix
        • Mou-te 10 passos
        • Següent vestit aspecte-seguent-vestit

petjadaPas 3: Pinta una casa

  • puzzleRepte 1: Fes que el gat  camini i després giri a l’esquerra i es quedi mirant cap amunt
    • bombetaIdees:
      • Busca una instrucció que faci moure el gat un nombre determinat de graus.
      • interrogantPregunta 2: Quants graus s’ha de moure cap a l’esquerra per acabar mirant cap amunt?
    • lupaPistes:
      • A partir d’ara, les pistes ja no seran el programa sencer, sinó les instruccions que et cal usar en algun lloc del programa.
      • Gira esquerra 90 graus  control-gira-esquerra
  • puzzleRepte 2: Pinta un quadrat
    • bombetaIdees:
      • Fer un quadrat no és repetir uns quants cops el programa que tens fins ara?
      • Pensa que dins d’una instrucció de repetir en pot anar una altra..
    • lupaPistes:
      • Repeteix 4
        • Repeteix 10
          • Mou-te 10 passos
          • Següent vestit
        • Gira esquerra 90 graus
  • puzzleRepte 3: Pinta un triangle verd en comptes d’un quadrat
    • bombetaIdees:
      • interrogantPregunta 3: Quants cops s’ha de dibuixar un costat per a fer un triangle?
      • interrogantPregunta 4: Quants graus s’ha de girar per a fer un triangle amb tots els costats de la mateixa longitud (equilàter)?
      • Busca una instrucció per a canviar el color del llapis.
    • lupaPistes:
      • Fixa el color del llapis a verd llapis-fixa-color
      • Repeteix 3
        • Repeteix 10
        • Gira esquerra 120 graus
  • puzzleRepte 4: Pinta una casa (un triangle del color que vulguis com a teulada, sobre un quadrat d’un altre color que representi les parets)
    • bombetaIdees:
      • Pensa que pots pintar una de les dues figures (el triangle o el quadrat), i pujar el llapis per desplaçar el gat allà on t’interessi començar a pintar l’altra figura.
    • lupaPistes:
      • (Pinta el quadrat en un color)
      • Puja el llapis llapis-puja
      • (Desplaça el gat on vulguis començar a pintar la teulada)
      • (Pinta el triangle en un altre color)
  • puzzleRepte 5: Pots afegir un hexàgon coma finestra i un rectangle com a porta?

mesI després…

Felicitats! ja has començat a fer-te amic del gat!

feather Autoria: Jordi Campos i Miralles (creació activitat EduLogiX).

Anuncis

2 pensaments sobre “Scratch: No comencis la casa per la teulada!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s