Scratch: Un joc per a menjar-te el coco!

Llums Pac-ManVols fer el joc del menja-cocos tu mateix amb Scratch? Pots passar-te una bona estona tant fent-lo com jugant-hi ;)

Aprendràs a fer que l’usuari pugui moure un personatge amb les tecles del cursor, que els dolents persegueixin al protagonista, a fer desaparèixer objectes i comptar punts!

Guió de la sessió presencial: Menja-cocos 1

iniAbans de començar

  • Fitxa Didàctica (general)

    Fitxa Didàctica (general)

    Per a fer aquesta activitat, abans convé haver practicat amb algunes altres. Fes una ullada al llistat d’activitats amb Scratch per saber quines són.

  • Pots fer unes partides a aquest joc del menja-cocos per saber com va el joc “original” (el que farem ara serà més senzill, és clar!).
  • Mira d’assolir els reptes que hi ha a continuació tu sol/a, i si no saps com fer-ho, mira les idees. Si encara et cal una mica més d’ajuda, pots fer una ullada a les pistes.
  • Ara, engega l’Scratch i comença amb el gat al mig de l’àrea d’execució.

petjadaPas 1: Crea el protagonista!

  • De moment usarem el gat com a protagonista, serà el “Menja-Cocos” (si ja saps com canviar el personatge, pots triar-ne un altre).
  • interrogantPregunta 1: Qui ha de moure el protagonista en aquest joc? Com?
  • puzzleRepte 1: Posa-li el nom de “Menja-Cocos” al gat i fes-lo un xic més petit.
    • bombetaIdees:
      • Si dibuixes tu el personatge, en acabar has d’indicar el centre del teu personatge amb el botó que surt a la part superior dreta de l’editor gràfic (prem el botó i després el centre del teu personatge):
        scratch-costume-center
      • Si vols canviar la mida del personatge, ho has de fer usant els botons d’augmentar o disminuir que hi ha a la part superior:
        scratch-shrink (font: http://www.thedumbterminal.co.uk/images/posts/2015/02/02/shrink.jpg )
    • lupaPistes:
      Versió 2.0:
      - Fes clic al gat a l'àrea de Personatges (a la part inferior esquerra de la pantalla).
      - Fes clic a la icona d'informació del personatge (surt en blau al costat superior esquerra del personatge).
      - Canvia el nom a "Menja-Cocos".
      - Botó encongeix (a la part superior esquerra de la pantalla).
      - Fes clic diverses vegades sobre el personatge a l'àrea d'execució (a la part central esquerra de la pantalla).
      
      Versió 1.4:
      - Amunt, al costat del dibuix del gat, fes clic al quadre que posa "Animació 1".
      - Canvia el text i posa "Menja-Cocos", prem retorn/intro per fer el canvi.
      - Prem el botó dret del ratolí sobre la imatge i escull redimensiona.
      
  • puzzleRepte 2: Fes que es mogui al prémer la tecla fletxa a la dreta
    • bombetaIdees:
      • Busca una instrucció que funcioni al prémer una tecla.
      • Busca una instrucció que permeti moure’s.
    • lupaPistes:
      - Al prémer tecla "fletxa dreta":https://edulogix.files.wordpress.com/2013/01/control-al-premer-tecla.gif
      -- Mou-te 5 passos: https://edulogix.files.wordpress.com/2013/01/moviment-mou-te.png
      
  • puzzleRepte 3: Fes que es mogui amb la tecla fletxa esquerra
    • bombetaIdees:
      • Busca una instrucció que permeti apuntar en una direcció determinada.
    • lupaPistes:
      - Apunta en la direcció ... : https://edulogix.files.wordpress.com/2013/01/moviment-apunta-en-direccio.gif
      -- Fes un clic sobre 90
      
  • puzzleRepte 4: Fes que es mogui amb les tecles amunt i avall
    • bombetaIdea: recorda com has fet que es mogui al repte anterior.
    • interrogantPregunta 2: Què li passa al dibuix del gat quan es mou cap amunt?

petjadaPas 2: Afegeix el primer Fantasma

  • Ara que ja tenim un protagonista controlat per l’usuari, anem a afegir un personatge controlat per l’ordinador.
  • puzzleRepte 1: afegeix un nou personatge i dona-li el nom “Fantasma 1”
    • bombetaIdees:
      • Explora els botons que hi ha al costat de “Nou objecte” (zona part inferior esquerra de la pantalla):
        new-sprite (font: http://ortizol.blogspot.com.es/2014/02/introduccion-scratch-20.html )
      • Quan l’hagis afegit, canvia’l de mida:
        scratch-shrink (font: http://www.thedumbterminal.co.uk/images/posts/2015/02/02/shrink.jpg )
    • lupaPistes:
      Versió 2.0:
      - Nou personatge (a la part inferior esquerra) / Primera icona (Tria un personatge des de la galeria) / tria el personatge que farà de Fantasma.
      - Botó encongeix (a la part superior esquerra de la pantalla).
      - Fes clic diverses vegades sobre el personatge a l'àrea d'execució (a la part central esquerra de la pantalla).
      - Fes clic al personatge a l'àrea de Personatges (a la part inferior esquerra de la pantalla).
      - Fes clic a la icona d'informació del personatge (surt en blau al costat superior esquerra del personatge).
      - Canvia-li el nom a "Fantasma1".
      
      Versió 1.4:
      - Prem botó del mig dels que tenen una estrella de fons: "Escull animació des d'un fitxer" https://edulogix.files.wordpress.com/2013/01/boto-obre-personatge.gif
      - Canvia el nom a "Fantasma1"
      - Fes-lo petit: Botó dret del ratolí sobre la imatge i escull redimensiona.
      
    • interrogantPregunta 3: Quin dibuix has escollit? Per què?
  • interrogantPregunta 4: Com creus que s’hauria de moure el fantasma?
  • puzzleRepte 2: Fes que el Fantasma comenci a moure’s després de prémer la bandera verda…
    • bombetaIdees:
      • interrogantPregunta 5: A qui ha de perseguir el Fantasma?
      • Busca una instrucció que serveixi per mirar (“apuntar”) cap a un altre personatge.
      • L’acció del Fantasma l’activaràs al prémer el botó bandera verda.
    • lupaPistes:
      - Al prémer la bandera: https://edulogix.files.wordpress.com/2013/01/control-al-premer-bandera.gif
      - Apunta cap a ...: https://edulogix.files.wordpress.com/2013/01/moviment-apunta-cap-a.gif
      - Fes un clic sobre la fletxeta i tria el "Menja-cocos"
      - Mou-te 1 passa
      
  • puzzleRepte 3: Fes que el Fantasma es mogui contínuament.
    • bombetaIdees:
      • busca alguna instrucció que permeti repetir les instruccions d’apuntar al Menja-cocos i moure’s cap a ell.
      • El joc el podràs aturar prement el botó cercle vermell.
    • lupaPistes:
      - Per sempre: https://edulogix.files.wordpress.com/2013/01/control-per-sempre.gif
      -- Dins del bloc deixa les instruccions d'"Apunta cap a" i "Mou-te" que ja hi tenies
      
    • interrogantPregunta 6: Quan creus que s’hauria d’aturar el fantasma?

petjadaPas 3: Fes que el joc s’acabi si el Fantasma atrapa el Menja-cocos

  • Com que ja tenim un personatge controlat per l’usuari i un altre controlat per l’ordinador, anem a fer que el joc s’aturi si xoquen entre si.
  • puzzleRepte 1: Fes que el Fantasma digui “T’he atrapat!” si enxampa el Meja-cocos, i s’aturi el joc.
    • bombetaIdees:
      • Canvia la instrucció de repetició del Fantasma, per una que permeti repetir fins que passa alguna cosa determinada (tocar al Menja-cocos).
      • Busca alguna instrucció que permeti saber si el Fantasma està tocant al Menja-cocos.
      • Busca alguna instrucció per a que el Fantasma digui un missatge durant uns segons.
      • Busca alguna instrucció que ho aturi tot.
    • lupaPistes:
      - Repeteix fins ... : https://edulogix.files.wordpress.com/2013/01/control-repeteix-fins.gif
      - Tocant a "Menja-Cocos" : https://edulogix.files.wordpress.com/2013/01/sensor-tocant.gif
      -- Dins del bloc de repetir deixa les instruccions d'"Apunta cap a" i "Mou-te" que ja hi tenies
      -- Digues "T'he atrapat" durant "2" segons: https://edulogix.files.wordpress.com/2013/01/aspecte-digues-durant.gif
      -- Atura-ho tot: https://edulogix.files.wordpress.com/2013/01/control-atura-ho-tot.gif
      
    • interrogantPregunta 7: Què li ha de passar al menja-cocos quan l’atrapen els fantasmes?
  • puzzleRepte 2: Fes que el menja-cocos desaparegui si els fantasmes l’atrapen.
    • bombetaIdees:
      • Hauràs de modificar el Fantasma per a que enviï un missatge al Menja-cocos.
      • Hauràs de modificar el Menja-cocos per a que s’amagui en cas de rebre el missatge del fantasma.
      • Fes que el Fantasma s’esperi un segon abans de començar a perseguir el Menja-cocos.
    • lupaPistes:
      Noves instruccions per al Fantasma:
      - Envia a tots "atrapat": https://edulogix.files.wordpress.com/2013/01/control-envia-a-tots.gif
      
      Noves instruccions per al Menja-cocos:
      - Al rebre "atrapat": https://edulogix.files.wordpress.com/2013/01/control-al-rebre.gif
      -- Amaga: https://edulogix.files.wordpress.com/2013/01/aspecte-amaga.gif
      
    • interrogantPregunta 8: Quin problema tens ara? On està el Menja-cocos?
  • puzzleRepte 3: Fer que el menja-cocos aparegui a l’inici del joc i deixar uns instants abans que es moguin els fantasmes.
    • bombetaIdea:
      • Busca alguna instrucció que permeti esperar-se uns segons, per donar temps a l’usuari.
      • interrogantPregunta 9: A qui li hauràs d’afegir la instrucció d’espera? On li hauràs d’afegir?
    • lupaPistes:
      Noves instruccions per al Fantasma:
      - Espera "1" segon https://edulogix.files.wordpress.com/2013/01/control-espera-segons.gif
      
      Noves instruccions per al Menja-cocos:
      - Al prémer la bandera
      -- Mostra: https://edulogix.files.wordpress.com/2013/01/aspecte-mostra.gif
      

petjadaPas 4: Afegeix el primer Coco

  • Ens falten els cocos per a que el Menja-cocos se’ls pugui menjar! anem a posar-ne un.
  • puzzleRepte 1: Afegeix un objecte i posa-li el nom “Coco1”
    • bombetaIdea: recorda com has afegit el primer Fantasma
    • interrogantPregunta 10: Quin dibuix has triat? Per què?
  • puzzleRepte 2: Fes que el coco desaparegui si el toca el Menja-cocos.
    • bombetaIdees: Busca una instrucció que sempre comprovi si passa alguna cosa determinada (que toqui al Menja-cocos)
    • lupaPistes:
      - Al prémer la bandera</li>
      -- Per sempre si ... : https://edulogix.files.wordpress.com/2013/01/control-per-sempre-si.gif
      -- Tocant a "Menja-Cocos
      --- Amaga
      
  • puzzleRepte 3: Com pots fer que el coco aparegui al tornar a iniciar el joc?
    • bombetaIdea: usar la instrucció mostra a l’inici…

petjadaPas 5: Afegeix més Fantasmes i més Cocos

  • Aquesta primera activitat l’acabarem oferint-li més cocos al Menja-cocos però també incloent-hi algun fantasma més!
  • puzzleRepte 1: Duplica els cocos.
    • bombetaIdea: prem el botó dret del ratolí sobre el coco i cerca alguna opció per duplicar-lo
    • interrogantPregunta 11: Quants cocos has deixat? Per què?
  • puzzleRepte 2: Duplica els Fantasmes (pots deixar-ne 2 en total)
    • bombetaIdees:
      • Recorda com has afegit més cocos
      • Pots fer que caminin a diferents velocitats
    • interrogantPregunta 12: Quants fantasmes has deixat? Per què?

mesI després…

scratch-menja-cocos-1Felicitats! Has creat una versió inicial del joc del Menja-cocos! Estàs fet/a tot un programador/a!

  • Reptes extra:
    • Repte Extra 1: Afegir música de fons i sons a determinades accions.
    • Repte Extra 2: Fer que el joc s’acabi amb si el Menja-cocos es menja tots els cocos.
    • Repte Extra 3: Afegir un laberint amb parets com en el joc original.
    • Repte Extra 4: Afegir més d’una pantalla.
  • També pots fer una ullada a:

feather Autoria: Jordi Campos i Miralles (creació activitat EduLogiX).

Anuncis

Un pensament sobre “Scratch: Un joc per a menjar-te el coco!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s