Scratch: Posa’t en òrbita!

sistema-solarLi has donat voltes això dels planetes alguna vegada?  Ara pots començar a fer el teu planetari per a provar què passaria si la força de gravetat fos diferent o si la Terra anés més a poc a poc…

Et proposem una forma molt senzilla de muntar el teu laboratori de planetes amb Scratch, així que prepara’t per posar-te en òrbita!

Guió de la sessió presencial: Planetari 1

iniAbans de començar

petjadaPas 1: Crea un escenari amb un Sol al centre i una Terra la dreta

  • puzzleRepte 1: Posa un Sol al mig de l’escenari (amb una mida una mica petita)
    • bombetaIdees:
      • Esborra el Gat i afegeix una imatge de la galeria que sigui un sol.
      • Redimensiona la imatge que has afegit.
    • lupaPistes:
      Botó dret sobre el gat ; Esborra
      Nou personatge (a la part inferior esquerra) / Primera icona (Tria un personatge des de la galeria) / tria la imatge del presonatge que farà de Sol.
      Botó encongeix (a la part superior esquerra de la pantalla).
      Fes clic diverses vegades sobre el personatge a l'àrea d'execució (a la part central esquerra de la pantalla).
      Fes clic al personatge a l'àrea de Personatges (a la part inferior esquerra de la pantalla).
      Fes clic a la icona d'informació del personatge (surt en blau al costat superior esquerra del personatge).
      Canvia-li el nom a "Sol".
      
  • puzzleRepte 2: Posa una Terra a la dreta del Sol (amb una mida més petita que el Sol)
    • bombetaIdees:
      • Recorda com has creat el Sol.
    • lupaPistes:
      Nova personatge / carpeta Coses / Pilota de bàsquet.
      Redimensiona-la per a que quedi més petita que el Sol.
      Canvia-li el nom a: Terra
      

petjadaPas 2: Fes que la Terra sigui atreta per la gravetat del Sol

  • interrogantPregunta 1: Quin efecte faria el Sol sobre la Terra si inicialment estigués quieta?
  • puzzleRepte 1: Fes que el Sol atregui la Terra cap a ell i es vegi el rastre del moviment.
    • Fes que avanci a una velocitat d’un pas per instrucció de moviment, per a que no vagi massa ràpid.
    • bombetaIdees:
      • Aquest moviment es repetirà per sempre, així que busca una instrucció de repetició adient.
      • Per garantir que la Terra es mou cap al Sol, busca una instrucció que faci que la Terra apunti en la direcció del Sol.
      • Per visualitzar el moviment, usa el llapis. Recorda a netejar el que hi havia dibuixat al principi del programa.
    • lupaPistes:
      Al prémer bandera verda control-al-premer-tecla
      Neteja
      Baixa el llapis
      Per sempre
        Apunta cap a: Sol
        Mou-te 1 passos
      
    • interrogantPregunta 2: Quina trajectòria descriu ara la Terra?
    • interrogantPregunta 3: Per què la nostra Terra real no xoca contra el Sol?
  • puzzleRepte 2: Usa una variable anomenada “Atracció Sol” per a controlar la força d’atracció amb un lliscador.
    • Fes que “Atracció Sol” només pugui variar entre els valors 1 i 4.
    • bombetaIdees:
      • Mira l’apartat Variables al magatzem.
      • Mira quines opcions té el menú que apareix en prémer el botó dret del ratolí sobre el nom d’una variable a l’àrea d’execució.
      • Un cop creada una variable, la pots usar al teu programa simplement arrossegant-la des del magatzem fins la zona del programa que vulguis.
    • lupaPistes:
      Apartat Variables / acció Nova variable
      Botó dret sobre la variable a l'àrea d'execució / selecciona Lliscador
      Botó dret sobre la variable a l'àrea d'execució / Defineix el mínim i el màxim del lliscador
      Arrossega la variable des del Magatzem d'instruccions (la que té un quadradet de selecció a l'esquerra) fins a la zona del programa on t'interessi.
      Mou-te "Atracció Sol" passos
      
  • puzzleRepte 3: Evita que s’executin les instruccions d’atracció gravitatòria si l’atracció és zero
    • Fes que “Atracció Sol” també pugui prendre el valor 0, i per tant pugui variar entre els valors 0 i 4.
    • bombetaIdees:
      • Recorda com ho has fet al pas anterior per a concretar quins valors pot prendre una variable.
      • Busca una instrucció que permeti executar les instruccions d’atracció anteriors tan sols si passa una determinada cosa (se’n diu una condició).
      • Busca una expressió a l’apartat Operadors del magatzem que permeti comprovar si un valor és més gran (>) que un altre.
    • lupaPistes:
       Botó dret sobre la variable a l'àrea d'execució / Defineix el mínim i el màxim del lliscador
       Si "Atracció Sol" > 0 :
         Apunta cap a: Sol
         Mou-te "Atracció Sol" passos
      

petjadaPas 3: Fes que la Terra tingui un moviment propi sense l’atracció del Sol

  • puzzleRepte 1: Anul·la l’atracció del Sol i fes que la Terra es mogui igualment.
    • bombetaIdees:
      • Pots modificar el valor de la variable usant el lliscador.
      • Pots fer que hi hagi una instrucció de moviment que no depengui de la condició.
    • lupaPistes:
      Si "Atracció Sol" > 0 :
         Apunta cap a: Sol
         Mou-te "Atracció Sol" passos
      Mou-te 10 passos
       
      Usa el lliscador de la variable "Atracció Sol" per a deixar-la a 0.
      
    • interrogantPregunta 4: Quina trajectòria descriu la Terra?
    • interrogantPregunta 5: Què caldria per a que girés al voltant del Sol?
  • puzzleRepte 2: Usa una variable anomenada “Velocitat Terra” per a controlar la velocitat de la Terra.
    • Fes que “Velocitat Terra” només pugui anar entre el valors 0 i 20.
    • bombetaIdees:
      • Recorda com has creat la variable “Atracció Sol”.
    • lupaPistes:
      Mou-te "Velocitat Terra" passos
      

petjadaPas 4: Combina el moviment inicial de la Terra amb la força d’atracció del Sol

  • interrogantPregunta 6: Si fas que la “Velocitat Terra” sigui 10 i la “Atracció Sol” sigui 1, la Terra gira?
  • puzzleRepte 1: Aconsegueix que la Terra giri ja que el seu moviment inicial sigui perpendicular a l’atracció del Sol
    • bombetaIdees:
      • Pensa què vol dir que sigui perpendicular.
        Pensa quants graus has de girar per a fer un moviment perpendicular.
        Pensa en aplicar el moviment perpendicular després del moviment d’atracció del Sol.
    • lupaPistes:
      Si "Atracció Sol" > 0 :
        Apunta cap a: Sol
        Mou-te "Atracció Sol" passos
        Gira a la dreta 90 graus 
      Mou-te "Velocitat Terra" passos
      
  • interrogantPregunta 7: Has vist que la trajectòria del simulador és una mica dentada (no és una línia corba perfecta, sinó que té unes ondulacions)? Creus que la trajectòria real de la Terra fa aquestes ondulacions? Què creus que passa realment? Recorda que el model usat en aquesta simulació ha estat molt simplificat per a facilitar la seva implementació. Un model més precís inclouria unes formules per a calcular el moviment composat de forma que la trajectòria no seria dentada.
  • scratch-planetari-1puzzleRepte 2: Investiga quina trajectòria segueix la Terra quan varies l’atracció del Sol i la seva velocitat
    • Utilitza els lliscadors per variar els valors de les variables i investigar què passa. Inicialment posa “Atracció Sol a 2” i “Velocitat Terra a 10”.
    • interrogantPregunta 8: Quina trajectòria descriu la Terra?
    • interrogantPregunta 9: Què passa en augmentar l’atracció del Sol?
    • interrogantPregunta 10: Què passa en augmentar la velocitat de la Terra?
    • interrogantPregunta 11: Què passa en anul·lar la velocitat de la Terra un cop està girant?
    • interrogantPregunta 12: Què passa en anul·lar l’atracció del Sol un cop la Terra està girant?
    • interrogantPregunta 13: De què depèn el radi de l’òrbita?

mesI després…

Felicitats! Has creat una versió inicial del teu Planetari! Estàs fet tot un científic programador/a!

  • Recorda que el model usat en aquesta simulació ha estat molt simplificat per a facilitar la seva implementació. Un model més precís inclouria unes formules per a calcular el moviment composat de forma que no es veuria una trajectòria dentada.
  • A la propera activitat millorarem el Planetari: (activitat EN PREPARACIÓ)
    • Afegint-hi la Lluna orbitant al voltant de la Terra.
    • Investigant si la trajectòria de la Lluna és una circumferència…
  • Entretant pots anar fent una ullada a altres activitats, o continuar aprenent coses sobre el web sobre el sistema solar.

feather Autoria: Jordi Campos i Miralles (creació activitat EduLogiX), inspirada en l’activitat presentada per Jordi Achón (a les Jornades Secundària de la FIB del 2011).

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s