Scratch: Joc de càlcul mental

cervell-pensant (llicència: CC-BY ; font: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Filos_segundo_logo.JPG )Vols  fer un joc per a practicar el càlcul mental?

Et proposem un joc en el que hagis de respondre el resultat d’operacions bàsiques en molt poc temps, quan més ràpid, més punts!

T’animes?

Guió de la sessió presencial: Joc de càlcul mental

iniAbans de començar

petjadaPas 1: Crea el programa base

definitionLabel (font: http://findicons.com/icon/156894/label ) Variable: Una variable és una cosa que canvia de valor sense canviar de nom. Alguns exemples són la temperatura ambient, els diners que tenim a la butxaca o el nombre de persones a l’autobús. També hi ha coses que són constants, no variables. Per exemple, la temperatura a la que l’aigua es congela és sempre 0 graus, el nombre de lletres de la paraula “patxoca” és sempre 7, el nombre de minuts que té cada hora és sempre 60.

Per il·lustrar què és una variable, us donaré un exemple amb la meva variable preferida: la puntuació, o score en anglès, que es pronuncia així:

Fem un programa que genera un test de càlcul mental amb preguntes com la que veieu a la imatge. El programa genera 10 preguntes i per cada resposta correcta dóna 1 punt al jugador.
stage

Primer, has de crear el programa següent: (L’idioma es pot canviar clicant a la icona que té un símbol de la Terra.) Després faràs algunes modificacions.

script

En aquest programa, abcorrect_answer, score answer són variables. Les quatre primeres les hauràs de crear des del menú de variables. L’última es crea automàticament quan fem servir el bloc ask, que vol dir “pregunta”. Aquesta la pots trobar al menú de Sensing. Com pots endevinar, answer vol dir “resposta”, i es pronuncia així:

El valor d’una variable es pot canviar amb la comanda set, que vol dir “posa”, o amb la comanda change, que vol dir “canvia”, i es pronuncia així: Change es fa servir quan volem incrementar la variable una certa quantitat, com, per exemple, donar al jugador un punt més.

Per amagar la variable fem servir la comanda hide que vol dir “amagar”, i es pronuncia així:

definitionLabel (font: http://findicons.com/icon/156894/label ) if vol dir “si és el cas que” i podem usar aquesta comanda per comprovar si la resposta és correcta.

definitionLabel (font: http://findicons.com/icon/156894/label ) Pick random vol dir “escull a l’atzar” i és com llançar els daus, en aquest cas un dau de 20 cares. Es pronuncia així:

definitionLabel (font: http://findicons.com/icon/156894/label ) Repeat vol dir “repeteix” i fa que el programa repeteixi les accions dins del bloc una o més vegades. Es pronuncia així:

petjadaPas 2: Fes trampes!

Ara pots fer-hi algunes modificacions al programa base per a que sempre puntuïs molt! ;)

  • puzzle Repte 1: Trampes
    • Fes que es vegi la resposta correcta.
  • puzzle Repte 2: Més trampes
    • Fes que score s’incrementi encara que la resposta no sigui la correcta.
  • puzzle Repte 3: Puntuació astronòmica
    • Fes que al final score sigui molt i molt gran.

petjadaPas 3: Sense trampes i més difícil

petjadaPas 4: Engega el cronometre!

  • puzzle Repte 1: Test de velocitat
  • puzzle Repte 2: Puntuació progressiva
    • Fes que una resposta correcta doni menys punts com més triga el jugador. Els punts poden ser fraccions.

mesI després…

Felicitats! El teu programa ja et posa a prova!

En aquesta activitat has vist:

  • Què és una variable
  • Com generar nombres a l’atzar
  • L’ús d’una variable per comptar
  • Com usar un cronòmetre

Per acabar, pots respondre a la següent enquesta?

Finalment, si pots pensar en alguna modificació més, deixa l’idea als comentaris. Digue’ns també si has pogut implementar-la.

Ara ja pots fer una ullada a altres activitats.

feather Autoria: Elitza Maneva (creació i redacció inicial), Jordi Campos i Miralles (breu adaptació a la Plantilla d’activitat EduLogiX).

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s