Mindstorms: SUMO

Sumo (font: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ac/Asashoryu_fight_Jan08.JPG/300px-Asashoryu_fight_Jan08.JPG )Oi que us ho passeu molt bé quan practiqueu esports amb els vostres amics? Doncs als robots també els hi agrada moltíssim.

Mireu sinó que bé s’ho passen jugant a futbol en la competició internacional RoboCup.  N’hi ha d’altres, però, que prefereixen esports on hi hagi encara més contacte físic, com ara en el cas del sumo.

El sumo (相撲)  és un esport japonès on un lluitador intenta treure a l’altre d’un cercle de combat o que toqui al terra amb qualsevol part del cos que no siguin les plantes dels peus. Ara fixeu-vos com  lluiten aquests lluitadors  robòtics humanoides!!

T’animes a fer el teu propi lluitador de sumo i competir a les properes olimpíades robòtiques?  Doncs segueix llegint…

Guió de la sessió presencial: Lluitadors de SUMO

iniAbans de començar

  • Fitxa Didàctica (general)

    Fitxa Didàctica (general)

    Assegureu-vos que teniu una construcció base amb un sensor de llum mirant al terra i que heu practicat amb l’entorn de programació (+info).

  • Per a fer l’activitat podeu usar com a cercle de combat la plantilla d’entrenament inclosa als kits de Lego NXT:
    • NXT-Linia-Tauler-Original
  • o bé fer-vos una pista amb cinta aïllant negra sobre paper d’embalar blanc:
    • NXT-Linia-Tauler-Cinta-Aillant
  • Mira d’assolir els reptes que hi ha a continuació tu sol/a, i si no saps com fer-ho, mira les idees. Si encara et cal una mica més d’ajuda, pots fer una ullada a les pistes.

petjadaPas 1: Adapta el cos del robot (maquinari) per a percebre els teus adversaris

  • interrogantPregunta 1: Si poguessis tenir qualsevol sensor, quin creus que li permetria al robot veure al teu adversari? Què es necessitaria?
  • images-3interrogantPregunta 2: Dels sensors que disposes al kit bàsic de Lego NXT, quin creus que li permetria al robot percebre a l’adversari? Es pot percebre sense veure-hi mitjançant els ulls?
  • puzzleRepte 1: Afegeix 1 sensor d’ultrasons al teu robot.
    • Per  poder detectar a l’adversari hauràs de fer servir el sensor d’ultrasons. Pensa en quin lloc del robot i com has de col·locar-lo.
    • bombetaIdees:
      • Comprova que no tingui res davant que l’obstaculitzi, i que es trobi a una alçada adient.
  • interrogantPregunta 3: Com hauria de ser el disseny del cos del robot per aquesta activitat (gran i robust o petit i àgil)? Per què?
  • sumopuzzleRepte 2: Pots fer que el teu robot sigui tant fort com una roca i àgil com una llebre?
    • Prova de  redissenyar el teu robot per a que sigui més fort i robust.
    • Pensa en alguna “arma” que t’ajudi a empènyer o fer volcar al teu adversari.
    • bombetaIdees:

petjadaPas 2: Adapta el programari del robot per a no sortir del cercle de combat.

  • puzzleRepte 1: Fes un programa per tal que el robot es mantingui dins del cercle.
    • Pensa en com detectar la línia
    • Pensa en com girar sense trepitjar la línia.
    • Pensa en com fer per a que el robot no faci sempre els mateixos girs.
    • bombetaIdees:
      • Recorda’t del Segueix la Línia!!!
      • Saps quin serà el resultat de llençar una moneda a l’aire?

petjadaPas 3: Adapta el programari del robot per a abraonar-se contra l’adversari.

  • puzzleRepte 1: Fes un programa per tal que el robot s’abraoni contra l’adversari en percebre’l.
    • Afegeix un nou comportament en el programa del robot que tens fins ara.
    • Pensa en com detectar si tens un adversari aprop
    • Pensa en com abraonar-te contra ell un cop el sàpigues a prop.
    • bombetaIdees:
      • Després de mirar que ets dins del cèrcol de combat, pots consultar quin és el valor d’un sensor d’ultrasons  i llavors donar les instruccions als motors.
      • Per a fer una consulta que depèn de l’altra, pots aniuar les condicions: és a dir, posar una condició dins una branca d’una altra condició, de forma que pots comprovar més d’una condició alhora.
    • lupaPistes:
      - Recorda que pots posar una condició dins d'una altra: https://edulogix.files.wordpress.com/2014/04/nested-switch.png
      
  • puzzleRepte 2: Buscar l’adversari.
    • Si no veus cap adversari a prop, que faries per localitzar-lo?
    • ALERTA! Mentre el vas buscant pot ser que deixis de mirar per on trepitges i sortir-te del cèrcol! La clau és evitar comandes d’espera per un determinat temps! Ja que mentre esperes el robot pot anar avançant sense que els sensors puguin avisar-lo del seu fatal destí!
    • bombetaIdees:
      • Pensa en que el robot ha d’estar sempre i en tot moment  preguntant-li  als seus sentits què perceben.
      • Podem treure una espera per un determinat temps col·locant un compte enrere i comprovant si s’ha esgotat el temps o no.
    • lupaPistes:
      - Mira el bloc timer. Crea'n un i utilitza'l en una condició: https://edulogix.files.wordpress.com/2014/04/nxt-g-timer-block.jpg
      

mes I després…

 Felicitats! ara ja pots competir en les olimpíades robòtiques!!!! ;0)

Recorda que ara ja saps com:

  • Usar el sensor de llum i el d’ultrasons.
  • Fer servir diferents sensors amb una sola tasca usant condicions per a decidir què fer en funció dels seus valors.
  • Fer servir comptadors enrere i consultar-los.

i ara… que guanyi el millor! i desprès pots fer una ullada a les properes activitats .

feather AutoriaEloi Puertas Prats i Jordi Campos i Miralles (activitat duta a terme al Campus Ítaca).

Licencia de Creative CommonsPodeu usar el contingut i modificar-lo d’acord amb la Llicència Creative Commons Reconeixement-CompartirIgual 4.0.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s