Scratch: Planificació familiar al planeta Timica

timiquis A Timica, com a molts altres llocs de l’univers, les persones celebren el dia que el planeta passa pel mateix lloc que va passar quan van nèixer (respecte l’estrella d’atracció principal, és clar) i s’acostumen a fer tota mena de rituals estranys per celebrar-ho. Un d’aquests rituals és bufar espelmes posades al damunt d’una estructura comestible.  Això fa que la cosa comestible (i típicament deliciosa) acabi escupida i tacada de cera, però és igual perquè els timiquis no són gens tiquis-miquis.

Els timiquis són gent simpàtica, però en certes coses una mica massa conservadora. Per exemple, guarden tot tipus de coses durant tota la seva vida.  Per cada festa d’aquestes que fan cada any, que se’n diu “aniversari”, es posa una espelma més que l’última festa del mateix timiqui. A la primera se’n posa una. Cada vegada totes les espelmes són noves. Per exemple a la festa número 321 s’utilitzen 321 noves espelmes. Les espelmes ja bufades es guarden en una caixa.

petjadaProblema 1: Una pila d’espelmes

La primera tasca és calcular quantes espelmes té un timiqui a la caixa després del seu 555è aniversari. Si saps fer-ho a mà o amb una calculadora, fantàstic.

Per fer-ho en Scratch, alguns objectes que et poden ser útils són els següents.

  • Dues variables.
  • Un bloc perquè el programa comenci quan apretem el gat:

whenSprite1clicked

  • Un bloc per repetir una acció fins que passi alguna cosa

repeat_10     repeat_until

  • Blocs per inicialitzar i canviar valors de variables

set_x_0   change_x

  • Blocs per sumar, multiplicar  i comprobar igualtats
    mult  plus     equals

petjadaProblema 2: Una pila d’avis

Cada timiqui té 3 pares (bé, amb algunes excepcions que us explicaré a l’exercici següent). Quants avis creieu que té llavors cada timiqui?  I besavis? I re-besavis? I re-re-besavis?

(Bé, la veritat és que no podem estar gaire segurs del nombre exacte perquè podria ser que els pares fossin cosins o cosins llunyans i llavors compartirien avis, o besavis, o re-besavis, etc.  Suposem doncs, per simplificar, que ningú comparteix nens amb els seus cosins o cosins llunyans.)

Fes servir el Scratch per calcular quants re-re-re-re-re-re-re-re-re-re-re-re-re-besavis té cada timiqui. (I, per cert, quants en tenim nosaltres?) No necessites res més que els blocs del problema anterior.

Pots calcular el resultat amb només 4 repeticions?

petjadaProblema 3: Una pila de cabells

Com ja us explicava hi ha algunes situacions en què dos timiquis poden tenir un nen sense tercer pare. Això passa molt poc, primer, perquè als timiquis no els agrada viure en parella, i, segon, perquè biològicament s’han de complir unes certes condicions que ara us explico.

Els timiquis tenen un cabell que no els cau mai.  Curiosament, a cada aniversari els surten nous cabells, el mateix nombre a cada aniversari (encara que per cada timiqui pot ser un nombre diferent). Dos timiquis poden tenir un nen només si tenen exactament el mateix nombre de cabells.

L’última tasca és calcular si dos timiquis poden arribar a tenir un nen algun dia i, si és així, quàn. Sabem que avui un té 123456789 cabells mentre l’altre en té 423423792, i que al primer li surten 97531246 cabells cada aniversari, mentre que al segon li en surten 86421357. El teu programa segurament també funcionarà amb altres nombres – pots fer que el programa pregunti els quatre nombres amb el bloc de pregunta. Així podràs vendre el teu programa a l’Oficina de matrimonis de Timica.

Suposem també que els timiquis no volen esperar (ni comprometre’s) massa.  Per això només els interessa si és possible tenir un nen junts durant els propers 100 anys. Pots suposar a més que tenen l’aniversari al mateix dia.

A més dels blocs anteriors, et poden servir aquests:

  • Un bloc per fer una acció només en al cas que es compleixi una condició:

if

  • Un bloc per fer el sprite “dir” alguna cosa:

say

  • Un bloc per parar el programa:

stop_script

Solucions  – La clau per entrar a la pàgina de solucions és la suma de les respostes dels 3 problemes. Quan hi arribis, no dubtis a deixar un comentari per celebrar-ho. També, si la teva solució és diferent a la del model, explica-la als comentaris.

Pistes –  La clau per entar a la pàgina de pistes la té només el mestre.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s