Formadors

Benvinguts/des a EduLogiX! Intercanvi La pàgina principal d’EduLogiX i la majoria de recursos que es poden accedir des d’aquesta, estan pensats per a alumnes (entre altres, tenen un disseny informal i un vocabulari restringit). En canvi, aquesta pàgina és l’inici de la secció dedicada al formadors i personal del món de la docència. Hi trobareu una descripció del projecte EduLogiX i accés a la resta de recursos pensats per a formadors. De fet, hi podeu accedir des de qualsevol pàgina, ja que a la franja esquerra de les pàgines hi ha un menú on apareix la categoria Formadors i conté l’entrada a aquesta secció. En aquesta pàgina hi trobareu:

  1. Objectius d’EduLogiX
  2. Full de ruta
  3. Metodologia
  4. Entorns
  5. Participació / Ús del material

1. Objectius d’EduLogiX

La creació del projecte EduLogiX està motivada per l’interès i la creença que tenir competències bàsiques en programació d’ordinadors és part de la formació d’una persona en la societat actual. En particular, el projecte es planteja els següents objectius:

  • Divulgar la importància d’aprendre/ensenyar a programar a nivell d’alumnes, formadors i famílies.
  • Crear un conjunt d’activitats preparades per a ser usades en un entorn de formació (com a conjunt de recursos per a formadors que vulguin usar-les).
  • Definir una metodologia per l’ensenyament de programació (es desitja descriure-la per al seu ús més enllà dels materials creats, com a un recurs més generat pel projecte).
  • Aglutinar un col·lectiu de formadors que comparteixin aquests objectius.

D’entrada, aquests objectius fan referència a treballar amb alumnes d’edats corresponents a Primària i Secundària. Tan mateix, l’abast dependrà del col·lectiu de formadors que es vagi creant. Actualment, s’està treballant en activitats per a ESO i Batxillerat. De la mateixa manera, actualment el material s’està generant en català, però en funció del col·lectiu de formadors està previst que també estigui disponible en anglès ja que hi ha molts centres on ja s’està usant com a llengua vehicular per a determinades matèries.

2. Full de ruta

Està previst anar assolint les fites següents:

  1. Creació del lloc web com a suport col·laboratiu del projecte.
  2. Recopilació d’activitats d’introducció a aspectes bàsics de programació.
  3. Definició i refinament de la metodologia usada en aquestes activitats: creació d’una Fitxa Didàctica general.
  4. Seqüenciació de les activitats en base als aspectes de programació que introdueixin.
  5. Relació de les activitats amb les Competències Bàsiques i les Àrees i Matèries del currículum escolar.
  6. Recollida d’experiències en l’ús dels recursos generats.
  7. Creació de Fitxes Didàctiques específiques per a cada activitat.
  8. Divulgació dels recursos entre formadors i estudiants.
  9. Millora del material existent i creació de nou a partir de la valoració de la feina feta.

3. Metodologia

La metodologia d’ensenyament-aprenentatge es basa en l’experimentació de l’alumne amb la proposta d’activitats i l’entorn de programació a l’ordinador. D’aquesta manera, s’incentiva el treball autònom i l’aprenentatge significatiu, sempre amb l’acompanyament del docent que actua de guia i de suport al procés d’aprenentatge. Aquesta metodologia està inspirada en:

  • materials existents en altres països on ja s’ha incorporat la competència a programar ordinadors en els ensenyaments obligatoris (vegeu aquesta pàgina sobre iniciatives).
  • enfocament constructivista de l’aprenentatge, amb elements de la Teoria de la Bastida i d’Aprenentatge Basat en Problemes.
  • experiència dels membres d’EduLogiX en el món educatiu (des d’ESO fins a Universitat).

La proposta metodològica està formada pels següents elements:

  • Treball autònom dels alumnes a partir d’un guió d’activitat. L’alumne parteix d’un guió d’activitats que pauta l’objectiu general i les tasques a realitzar. Els guions doncs, orienten el treball de l’alumne, suggereixen instruccions, però no són unes instruccions exactes ni tancades, de manera que afavoreixen la reflexió i el raonament. En la mateixa proposta d’activitat està previst que l’alumne es trobi amb errors de programació, de manera que es potencia la recerca de solucions i la resolució de problemes. L’enfocament de la tasca, a través de reptes progressius i partint dels coneixements previs, facilita l’aprenentatge significatiu. El treball es pot enfocar de manera individual o per grups de forma cooperativa.
  • Experimentació a través de la interacció amb l’entorn de programació i l’ordinador. Per tal de desenvolupar les activitats, l’alumne ha d’anar provant diverses estratègies en l’entorn de programació proposat. D’aquesta manera, a partir del raonament, la deducció i l’assaig- error, l’alumne va avançant en la resolució de l’activitat i el propi procés d’aprenentatge. El mateix entorn de programació aporta idees i pistes per resoldre les dificultats i dubtes amb que es troba l’alumne. S’està treballant en diversos entorns, algun d’ells totalment enfocats a l’aprenentatge, com ara Scratch. En qualsevol cas, l’objectiu no és aprendre a usar un entorn de programació concret, sinó els fonaments de la programació. La filosofia del projecte és treballar amb entorns de programari lliure que no requereixin llicència/pagament per a ser usats.
  • Ensenyament presencial  en que el docent orienta i dóna suport al procés d’aprenentatge. Tot i que el material permet realitzar les activitats de forma telemàtica, apostem per una metodologia presencial, donant  valor a la interacció entre alumne i docent. Així doncs, el docent actua com a guia del procés d’aprenentatge, afavorint l’experimentació,  intervenint quan sigui necessari, resolent dubtes, animant i ajudant en el moment oportú. La proposta d’activitats i els materials d’EduLogiX estan dissenyats per utilitzar directament durant les sessions: indicant als alumnes l’adreça web o imprimint-los i repartint-los.
  • Tipologia d’activitats:
    • Dibuixar a través d’un programa: dissenyar programes per aconseguir traçar determinats dibuixos en pantalla, per tal de practicar determinades estructures de programació i treballar la geometria. Aquest tipus d’activitat està inspirat en el primer llenguatge orientat a l’aprenentatge de programació, el Logo. Activitat d’exemple “No comencis la casa per la teulada!“ (amb Scratch).
    • Creació de Jocs: desenvolupar jocs per tal de familiaritzar-se i usar determinades estructures de programació amb una finalitat lúdica. La motivació d’aquests tipus d’activitat acostuma a ser molt alta entre l’alumnat. Activitat d’exemple “Caçador de Talps!“ (amb AppInventor).
    • Construcció de Simuladors: desenvolupar simuladors d’algun fenomen natural o social per tal d’entendre’l millor. L’alumne ha de codificar totes les regles de comportament d’un determinat fenomen i pot experimentar amb aquestes a base d’activar-les/desactivar-les amb diferents intensitats. Activitat d’exemple “Llença’t a programar en JavaScript!“ (amb JavaScript dins de Geogebra).
    • Resolució de problemes Relat: resoldre problemes ficticis que es donen en un relat imaginari. Aquests relats permeten crear situacions idònies per a practicar determinats aspectes de la programació. Entre altres, és una de les tipologies de problemes existents a l’Olimpíada Informàtica Espanyola. Activitat d’exemple “Planificació familiar al planeta Timica“ (amb Scratch).
    • Problemes de robòtica: resoldre problemes bàsics en robòtica. Aquestes activitats solen provocar moltes reflexions sobre el cos i la ment humana en la mesura que es miren d’imitar a través d’un robot. Activitat d’exemple “Segueix la línia” (amb Lego Mindstorms).
  • Materials de nova creació complementaris a recursos ja existents, com per exemple l’extensa col·lecció d’exemples amb Scratch presents al web del projecte. Molts d’aquests recursos existents són programes d’exemple en que s’aprèn a base de fer retocs a estructures ja creades. En canvi, a EduLogiX es busca que l’alumne crei el programa des de zero, a partir dels reptes plantejats.

Més informació sobre la metodologia a:

  • la Fitxa Didàctica General.
  • la Plantilla d’Activitat.
  • recomanable veure el Model-centered instruction a Wikipedia: “The model-centered instruction was developed by Andre Gibbons. It is based on the assumption that the purpose of instruction is to help learners construct knowledge about objects and events in their environment. In the field of cognitive psychology, theorists assert that knowledge is represented and stored in human memory as dynamic, networked structures generally known as schema or mental models. This concept of mental models was incorporated by Gibbons into the theory of model-centered instruction. This theory is based on the assumption that learners construct mental models as they process information they have acquired through observations of or interactions with objects, events, and environments. Instructional designers can assist learners by (a) helping them focus attention on specific information about an object, event, or environment and (b) initiating events or activities designed to trigger learning processes.

4. Entorns

Podeu tenir una introducció als entorns amb que s’està treballant a EduLogiX a la pàgina web d’entorns per alumnes. A més, en aquesta secció de formadors teniu més informació sobre alguns d’ells:

Podeu trobar més informació sobre altres entorns d’aprenentatge en català a Edu365 i en anglès a EdSurge, Wikipedia i Young Developer.

Si voleu proposar alguna activitat en un altre entorn, endavant! (useu l’adreça de correu-e: contacte).

5. Participació / Ús del material

El funcionament del projecte EduLogiX està inspirat en les comunitats de programari lliure per tal de dotar-lo de la màxima difusió i fomentar la cooperació. En particular, tot el material que es genera és de domini públic amb llicencia Creative Commons amb reconeixement i reciprocitat.  De forma que qualsevol persona pot usar el material –sempre que citi l’origen– i pot modificar-lo segons les seves necessitats –sempre que faci públiques les modificacions. D’aquesta forma, qualsevol persona que contribueixi al projecte gaudirà del reconeixement de la seva aportació i podrà comptar –ara i en el futur– amb els recursos del projecte per a la seva tasca formativa. Per exemple, aquest pacte de reconeixement i reciprocitat no impedeix doncs que una persona pugui usar els recursos –que són públics i gratuïts per part d’EduLogiX– per a impartir un curs remunerat. La condició és que ha de citar l’origen i l’autoria original, i si el modifica, fer-lo públic per a que els altres puguin accedir. A curt termini hi haurà més indicacions dirigides a la participació de formadors. De moment s’esmenten els següents punts:

  • Podeu enllaçar el web d’EduLogiX des d’altres que tingueu vosaltres (afegir un “link” i/o una entrada de blog…)
  • Podeu fer-vos “seguidors” del web d’EduLogiX simplement entrant la vostra adreça de correu-e a la finestreta emergent que apareix a baix a la dreta en entrar a la pàgina principal o bé a la part esquerra de qualsevol pàgina.
  • Podeu fer comentaris al material ja publicat a través del formulari que apareix al final de cada pàgina.
  • Podeu aportar activitats noves o inspirades en les propostes d’aquesta llista. Mireu de tenir en compte la metodologia definida fins ara.
  • Podeu contactar via correu electrònic a través de l’adreça: contacte

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s