Iniciatives

[Aquesta pàgina està pensada per a poder usar el seu contingut en documents impresos, per això inclou les adreces web com a referències, totes elles llistades a la pàgina “Iniciativa: cites“. D’altra banda, a la secció de Mares, pares i escoles, existeix una versió introductòria el que aquí es cita].

Actualment, molts països del nostre entorn han vist l’interès de desenvolupar la competència dels estudiants per a programar ordinadors en la societat de la informació i el coneixement. Els exemples de la seva incorporació als estudis bàsics s’estenen des de països altament desenvolupats com ara Regne Unit [+] o Estats Units [+], fins a països que estan desenvolupant-se ràpidament com ara Estònia [+].

És més, s’estan creant grups a diferents nivells per a recolzar i impulsar aquestes iniciatives. Per exemple, a Estats Units, el projecte Code.org vol impulsar la inclusió de les competències en programació d’ordinadors dins de totes les assignatures [+]. Entre altres, com a recurs mediàtic han creat el vídeo “What Most Schools Don’t Teach” [vídeo] amb cares conegudes que promouen aquesta idea. Les personalitats que hi figuren venen no només del món tecnològic, sinó de tots els àmbits per a demostrar la utilitat d’aquest tipus de coneixement en totes les matèries. En canvi, a Regne Unit el projecte Coding In Schools es centra en els alumnes que poden esdevenir professionals del món de la informàtica, mirant de potenciar la seva promoció entre l’alumnat femení [+]. Ho fan a base de crear Code Clubs,  que són petits grups locals a nivell de centres d’educació primària [+]. Un dels seus promotors, Tim Gurney, argumenta a l’article “Fixing Over a Decade of Missing Computer Programming Education In the UK” que és necessari reemplaçar l’ensenyament actual enfocat a usar aplicacions, per una formació bàsica sobre com es fan aquestes aplicacions [+].

Alguns d’aquests grups de promoció abracen més d’un país, i que focalitzen l’esforç en algunes matèries en concret. Per exemple, el projecte Computer-Based Math centra els seus esforços a transformar el currículum de matemàtiques per a focalitzar-se en el raonament més enllà del càlcul [+]. Planteja estendre l’ús dels ordinadors –com a la versió moderna de la calculadora– per a poder portar els alumnes més lluny en l’àlgebra i el raonament abstracte. Un dels impulsors d’aquest projecte, és el britànic Conrad Wolfram —fundador d’un dels programaris de matemàtiques més coneguts, el Mathematica [+]. En diverses ocasions ha defensat de forma provocadora aquests plantejaments, fins i tot davant de membres del Parlament Europeu [vídeos]. Hi ha tres idees recurrents als seus raonaments, que es citen en un dels seus articles “Where does programming fit in education” [+]: (a) que no cal dedicar una assignatura a ensenyar els alumnes a usar l’ordinador, i en canvi, (b) ensenyar a programar ordinadors és fonamental per a totes les matèries científiques –ja que és l’evolució de la notació matemàtica– i (c) que uns coneixements bàsics sobre la programació d’ordinadors són ja necessaris a totes les matèries.

A un nivell més proper, la Generalitat de Catalunya és un dels membres fundadors del Citilab [+], on es celebren les Jornades Catalanes de l’Ensenyament de la Programació a Primària i a l’ESO [+] —sota el paraigües del Departament d’Ensenyament i el Cesire [+]. El seu plantejament parteix dels beneficis d’aprendre a programar per a l’estructuració del pensament, la creativitat i el pensament crític dels alumnes. Gran part de la seva activitat en programació està basada en l’entorn de programació per a nens anomenat Scratch [+]. Aquest entorn va ser creat amb l’objectiu d’ajudar a pensar creativament, raonar sistemàticament i treballar col·laborativament. El seu fundador, Mitchel Resnick del MIT [+], ho explica molt gràficament al seu article “Learn To Code, Code To Learn“ [+]. Raona que de la mateixa forma que escriure ajuda a aprendre a organitzar, refinar i reflexionar sobre les idees, programar ordinadors ajuda a aprendre estratègies per a solucionar problemes, dissenyar projectes i comunicar idees. I que aquestes competències són útils per a tots els ciutadans a les societats de la informació i del coneixement. Per això proposa incloure la competència de programació d’ordinadors a l’ensenyament bàsic [vídeo]. De moment, a Catalunya, aquest entorn de programació s’usa en unes quaranta escoles [+]. Fet que ha motivat, que a part de les jornades catalanes d’ensenyament de la programació esmentades abans, aquest any 2013 es celebrarà a Barcelona la primera conferència Scratch Connecting Worlds organitzada fora d’Estats Units [+]. A part, el Departament d’Ensenyament també contempla de forma embrionària altres entorns de desenvolupament per aprendre [+].

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s