AppInventor

Breu descripció

appinventor-logoL’App Inventor permet desenvolupar aplicacions per a dispositius Android (mòbils, pissarretes digitals…) usant un llenguatge visual a base de blocs (relacionat amb l’Scratch i l’Star Logo TNG). Pot ser una bona manera d’introduir-se en la programació d’aquests dispositius i/o a la programació no visual (amb altres llenguatges com ara Java).

Les característiques més destacades en comparació a la resta d’entorns descrits a EduLogiX són:

  • Entorn gràfic: 2D (dues dimensions, tot i que també permet treballar en 3D a través d’Open GL)
  • Nivell: Alt (és convenient estar familiaritzat amb altres entorns primer)
  • On es pot executar l’entorn: en navegadors amb HTML5 i Java.
  • On es poden executar els programes creats: s’executa a Android (present en mòbils, pissarretes digitals i també amb emulador per executar dins d’altres sistemes operatius, com ara Linux, MacOS i Windows)

A continuació s’exposa:

  1. Entorn
  2. Activitats
  3. Vídeo introductori
  4. Enllaços interns
  5. Enllaços externs
  6. Com executar els programes

1. Entorn

Entorn AppInventor

Vegeu aquest article (font de la imatge) on hi ha una descripció de cada element:

  • 1. Opció del Menú
  • 2. Magatzem de components
  • 3. Aspecte visual de l’aplicació
  • 4. Components actuals de l’aplicació
  • 5. Propietats dels components
  • 6. Botó per gravar el projecte
  • 7. Botó per obrir l’editor del programa
  • 8. Botó per descarregar l’aplicació

2. Activitats

  1.  Caçador de Talps!: activitat inicial per a fer un joc que ja podràs executar al teu mòbil.
    Talp

Si te les acabes pots mirar els altres entorns o bé provar de participar en la creació de les noves activitats. Aquí tens algunes idees per a crear noves activitats:

  • Mira aquest Treball de Recerca, hi ha moltes aplicacions d’exemple.
  • Rellotge de cuina: crear un cronòmetre que soni passat un determinat temps.
  • Fractals al mòbil: crear un programa que dibuixi alguns fractals en pantalla (idees).

3. Vídeo introductori

6. Com executar els programes

Hi ha vàries opcions possibles (es descriuen més àmpliament a continuació d’aquests paràgrafs):

  • (1) en un emulador sense que calgui mòbil
  • (2) enviant l’aplicació per correu-e
  • (3) usant un codi QR
  • (4) connectant el mòbil per wifi
  • (5) connectant el mòbil per cable.

Si no vols haver d’instal·lar programari addicional, et recomanem el mètode “(3) usant un codi QR” per a provar-lo tu mateix/a, o el mètode “(2) enviant l’aplicació per correu-e” si vols que el provi algú altre.

A continuació es descriu cada mètode:

(1) En un emulador sense que calgui mòbil

  • Cal que hàgiu instal·lat el programari local d’AppInventor.
  • Obre l’Editor de codi amb el botó Open the Blocks Editor (està a la part superior dreta de l’Editor de components).
  • Fes clic al botó New Emulator que trobaràs a la part superior dreta de l’editor de blocs (trigarà una mica a engegar-se).
  • Prem el botó Connect to Device (que hi ha a la dreta de l’anterior) i selecciona el dispositiu que té un codi numèric.
  • Per executar-lo, premeu la icona del telèfon que teniu a la dreta del botó Connect to Device (s’executarà en una finestra apart on veureu la imatge del mòbil amb botons).

(2) Enviant l’aplicació per correu-e

  • Prem el menú Package for Phone (que hi ha a la part superior dreta de l’Editor de components) i selecciona Download to this computer.
  • Es descarregarà un fitxer amb extensió .apk (Paquet d’Android) que pots enviar al telèfon (per exemple a través del correu-e),  i que es podrà executar en qualsevol telèfon amb Android.
  • Cal però, que el telèfon deixi instal·lar aplicacions de tercers (que no siguin del Google Play). Normalment això es pot configurar des d’ “Ajustaments”, “Aplicacions”, activant la casella “Orígens desconeguts”.

(3) Usant un codi QR

  • Prem el menú Package for Phone (que hi ha a la part superior dreta de l’Editor de components) i selecciona Show barcode.
  • S’obrirà una finestra on apareixerà un codi QR (pot trigar una mica).
  • Apropa el mòbil i usa un lector de codis QR (p.ex. QR-Droid). ATENCIÓ, aquest mètode només serveix per al teu telèfon (ja que has d’introduir l’usuari i clau del teu compte de Google).

(4) Connectant el mòbil per wifi

  • Cal que hàgiu instal·lat el programari MIT AI Companion al mòbil.
  • Obre l’Editor de codi amb el botó Open the Blocks Editor (de la part superior dreta de l’Editor de components).
  • Prem el botó Connect to Device (que hi ha a la dreta de l’anterior) i selecciona Wifi.
  • S’obrirà una finestra on apareixerà un codi QR (pot trigar una mica).
  • Apropa el mòbil i usa el MIT AI Companion per llegir el codi.
  • Per executar-lo, premeu la icona del telèfon que teniu a la dreta del botó Connect to Device.

(5) Connectant el mòbil per cable

  • Cal que hàgiu instal·lat el programari local d’AppInventor.
  • Obre l’Editor de codi amb el botó Open the Blocks Editor (de la part superior dreta de l’Editor de components).
  • Connecta el mòbil al teu ordinador mitjançant el seu cable.
  • Prem el botó Connect to Device (que hi ha a la dreta de l’anterior) i selecciona el nom del teu mòbil.
  • Per executar-lo, premeu la icona del telèfon que teniu a la dreta del botó Connect to Device.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s