Scratch

Breu descripció

Scratch_LogoL’Scratch és un entorn de programació que facilita crear històries interactives, animacions, jocs, música i art, a més, es poden compartir a través de la web.  És una forma de passar-s’ho bé i aprendre importants idees matemàtiques i computacionals, aprendre a pensar creativament, a raonar sistemàticament i a treballar col·laborativament.

Les característiques més destacades en comparació a la resta d’entorns descrits a EduLogiX són:

  • Entorn gràfic: 2D (dues dimensions)
  • Nivell: Inicial (és el més convenient per començar)
  • On es pot executar l’entorn:
    • la versió 2.0 s’executa allà on hi hagi Flash (disponible en molts navegadors/sistemes operatius) i ja existeix una versió per a treballar quan no es té connexió a internet.
  • On es poden executar els programes creats: allà on hi hagi Flash (disponible en molts navegadors/sistemes operatius)

A continuació s’exposa:

  1. Entorn
  2. Activitats
  3. Vídeo introductori
  4. Enllaços interns
  5. Enllaços externs

1. Entorn

Versió en línia que s’executa en qualsevol navegador que suporti Flash (també existeix una versió per a descarregar-se que no necessita connexió a internet).

Podeu canviar l’idioma prement la icona que respresenta un globus terraqui a la part superior esquerra.

  • Versió 2.0
    1. Ves amb un navegador a la pàgina http://scratch.mit.edu
    2. Fes clic a “Create” (part superior de la pàgina)
    3. Pots canviar l’idioma prement la icona que respresenta un globus terraqui a la part superior esquerra.

Captura d'Scratch 2.0

  • Observa:
    • a la part ESQUERRA de la pantalla:
      • Escenari d’execució del programa (on inicialment es veu el gat  “Scratch” al mig).
      • Col·lecció de personatges: on podeu afegir més personatges a la vostra animació.
    • a la part CENTRAL de la pantalla:
      • Pestanyes: per accedir als programes de cada personatge, o bé a la seva estètica o els seu sons.
      • Categories: tipus d’instruccions (ex. de moviment, d’aspecte…)
      • Magatzem: instruccions que pots agafar.
    • a  la part DRETA de la pantalla:
      • àrea on deixar les instruccions per a confeccionar un programa.
      • es recomana començar per la instrucció “Al prémer la bandera ” control-al-premer-bandera

2. Activitats

  1. No comencis la casa per la teulada!: introducció a l’entorn tot dibuixant.
    casa
  2. Un joc per a menjar-te el coco!: comença a crear el joc del Menja-cocos.
    Llums Pac-Man
  3. Posa’t en òrbita!: inicia’t en els simuladors fent un planetari.
    sistema-solar
  4. Joc de càlcul mental: introducció a les variables (útils per a emmagatzemar valors).
    cervell-pensant (llicència: CC-BY ; font: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Filos_segundo_logo.JPG )
  5. Planificació familiar al planeta Timica: introducció als bucles (útils per a repetir accions).
    timiquis
  6. Programa el teu Geogebra!: fabrica la teva eina per a dibuixar funcions!
    ( font: https://i1.wp.com/blogs.swa-jkt.com/swa/10326/files/2012/11/Screen-Shot-2012-11-21-at-9.47.17-PM.png )
  7. Dissenya el teu clauer i imprimeix-lo en 3D!: introducció al modelat 3D
    3dprinter (src: http://deezmaker.com/bukobot/ )

Si te les acabes pots mirar els altres entorns o bé provar de participar en la creació de les noves activitats. Aquí tens algunes idees per a crear noves activitats:

  • Jocs:
    • Menja-cocos 2 amb Laberint: afegir un laberint i un comptador a l’activitat del Menja-cocos actual.
    • Flappy Bird Matemàtic: crear el joc en que un ocell ha de passar per determinades obertures (tipus “Flappy Bird“, aquí teniu instruccions per a crear-lo en Scratch) però ha d’escollir quina en funció del resultat d’una operació matemàtica (veure variant matemàtica).
    • Granota Autopista: crear el joc de la granota que ha de creuar l’autopista.
    • Granota Riu: crear un joc en que una granota hagi de passar de banda a banda d’un riu, saltant de tronc en tronc o fulla en fulla que són arrossegats pel corrent d’aigua.
    • Joc de canons: crear un joc en el que l’usuari ha d’encertar un objectiu mitjançant un tir parabòlic (exemple joc de bàsquet).
    • Puzzles físics: crear un joc de simulació de fenòmens físics on s’hagin d’assolir objectius disposant diferents objectes i deixant-los interactuar (ex. TIM).
    • Enllaços per a buscar més idees: 1, 2.
  • Simuladors:
    • Planetari 2 Lluna: afegir una Lluna orbitant al voltant de la Terra a l’activitat del planetari actual.
    • L’esclafit sònic (El meteorit dels Urals): crear un simulador d’ones circulars que s’expandeixin emeses per un cos en moviment on es pugui entendre i experimentar amb el front d’ona a velocitat subsònica i sònica. Relacionat amb la caiguda del meteorit als Urals el 15/02/2013.
    • Formigues 1: fer de mirmecòlegs i crear un simulador del comportament individual de les formigues alhora de buscar menjar (ús de feromones) per observar el comportament emergent de tota la colònia (intel·ligència d’eixam ca/en).
    • Bacteris 1: crear un simulador de la divisió cel·lular dels bacteris per estudiar el concepte matemàtic de progressió geomètrica.
    • Efecte Doppler: crear un simulador d’un emissor d’ones en moviment, per visualitzar els fronts d’ona i estudiar l’efecte Doppler.
    • Trànsit 1: crear un simulador d’una filera de cotxers per estudiar l’efecte d’acordió (esen, applet).
  • Altres:
    • Estadística 1: fer un programa amb el que recollir una mostra de dades numèriques i fer una estadística bàsica (mitjana i desviació estàndard).
    • Estadística 2: afegir la capacitat de fer diagrames de sectors a Estadística 1.
    • Probabilitat 1: fer un simulador d’un conjunt de daus i recollir informació sobre les freqüències d’aparició per estudiar el concepte de probabilitat.
    • Algorisme d’Euclides per trobar m.c.d.: fer una representació visual per buscar el mínim comú múltiple de dues “tires” de vàries unitats en base a mirar d’omplir-les amb una “sub-tira” que pugui cobrir-los “exactament” als dos (Algorisme d’Euclides).

3. Vídeo introductori

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s