Mares, Pares i Escoles

Benvinguts/des a EduLogiX!

Encaixada de mansLa pàgina principal d’EduLogiX i la majoria de recursos que s’hi presenten estan pensats per als alumnes, amb un disseny i un vocabulari adient pels nois i noies. En canvi, aquesta pàgina està dirigida a vosaltres: mares, pares i escoles. Hi trobareu informació sobre el projecte i els fonaments de les activitats, per conèixer més a fons la filosofia, les finalitats i la metodologia de la nostra proposta.

L’objectiu principal del projecte EduLogiX és promoure l’ensenyament de programació d’ordinadors a l’escola (més informació sobre: els objectius i el projecte). A continuació trobareu una pinzellada sobre la seva justificació i les activitats que se’n deriven:

Per què és interessant aprendre a programar?

La capacitat dels ordinadors per a canviar el nostre món està limitada només per la creativitat i el coneixement de les persones que els utilitzem. La seva ubiqüitat fa que no hi ha pràcticament cap esfera de la vida en la qual saber programar no aporti algun avantatge. Per tant, amb independència de la dedicació futura dels nois i noies d’avui dia, desenvolupar la seva competència per a programar ordinadors comença a formar part de la seva educació com a ciutadans de la societat de la informació i el coneixement.

Aquesta visió està emergint a través de multitud de projectes en diversos països, inclòs el nostre. A títol d’exemple:

  • Computer-Based Math:
    • “La programació és la forma de comunicar idees tècniques al món actual. […] Es pot entendre com una extensió de l’àlgebra matemàtica. […] Es pot aplicar a molt més del que avui en dia es mostra a les escoles.” (extractes de l’article Where does programming fit in education)
  • MIT Media Lab:
    • “La gent jove té molta experiència… interactuant amb les noves tecnologies, però molta menys a l’hora de crear o expressar-se amb aquestes tecnologies. És com si poguessin llegir però no escriure. […] Quan aprens programant, programes per aprendre. De forma que estàs aprenent en un context significatiu, i aquesta és la millor manera d’aprendre.” (extractes del vídeo  Let’s teach kids to code)
    • “Quan la gent escriu, aprèn a organitzar-se, refinar les seves idees i reflexionar sobre elles. […] [Quan s’aprèn a programar] a més de conceptes matemàtics i computacionals, s’aprenen estratègies per solucionar problemes, dissenyar projectes i comunicar idees. Aquests coneixements no només són útils per a futurs informàtics, sinó per a tothom, amb independència de l’edat, els coneixements, els interessos o l’ocupació.” (extractes de l’article Learn To Code, Code To Learn)
  • Code.org
    • “Tothom en aquest país hauria d’aprendre a programar un ordinador… perquè t’ensenya a pensar.” Steve Jobs; “Tant si vols ser un doctor o una estrella de rock, busca una classe de programació al teu centre d’ensenyament.” (extractes del vídeo What most schools don’t teach)
  • Fundació EducaBOT:
    • “[La robòtica educativa] és la utilització de la robòtica com a eina per aprendre tota mena de disciplines. La més òbvia és aprendre robòtica […] però no només, hi ha vàries competències que es poden aprendre amb robòtica […] amb diferents edats […] i potenciar el factor col·laboratiu / treball en equip. […] Com qui diu des del parvulari ja pots incloure robots […] tenim un model que és el BeeBot (info. i vídeo)que és un robot molt senzill, amb forma d’abella […] l’edat que recomana el fabricant està entre 3 i 6 anys. […] Els nanos utilitzen el robot per acomplir una missió, per tant estan súper motivats […] els motiva el pensament lògic.” (extractes del programa de ràdio Robòtica quotidiana)
  • Citilab:
    • “La programació té una repercussió molt important en els alumnes pel que fa a l’estructuració del pensament, a la creativitat, al pensament crític i a la dinàmica assaig/millora que s’estableix per la concepció constructiva dels errors en la programació.  En entorns de programació el principal repte és la producció d’idees, que l’alumnat ha d’aprendre a generar a partir de la resolució de problemes.” (extracte de les Jornades Catalanes de l’Ensenyament de la Programació a Primària i a l’ESO)

Teniu a disposició més informació sobre iniciatives, amb més cites i vídeos.

Quines activitats feu?

La comunitat d’EduLogiX la formen vàries persones que fan aportacions diverses i sovint:

  • Activitats a l’aula: desenvolupen activitats amb la metodologia EduLogiX a ESO i Batxillerat en matèries com matemàtiques o tecnologia. Entre aquestes propostes hi ha per exemple:
    • Dibuixar a través d’un programa: dissenyar programes per aconseguir traçar determinats dibuixos en pantalla, per tal de practicar determinades estructures de programació i treballar la geometria. Aquest tipus d’activitat està inspirat en el primer llenguatge orientat a l’aprenentatge de programació, el Logo. Activitat d’exemple “No comencis la casa per la teulada!“ (amb Scratch).
    • Creació de Jocs: desenvolupar jocs per tal de familiaritzar-se i usar determinades estructures de programació amb una finalitat lúdica. La motivació d’aquests tipus d’activitat acostuma a ser molt alta entre l’alumnat. Activitat d’exemple “Caçador de Talps!“ (amb AppInventor).
    • Construcció de Simuladors: desenvolupar simuladors d’algun fenomen natural o social per tal d’entendre’l millor. L’alumne ha de codificar totes les regles de comportament d’un determinat fenomen i pot experimentar amb aquestes a base d’activar-les/desactivar-les amb diferents intensitats. Activitat d’exemple “Llença’t a programar en JavaScript!“ (amb JavaScript dins de Geogebra).
    • Resolució de problemes Relat: resoldre problemes ficticis que es donen en un relat imaginari. Aquests relats permeten crear situacions idònies per a practicar determinats aspectes de la programació. Entre altres, és una de les tipologies de problemes existents a l’Olimpíada Informàtica Espanyola. Activitat d’exemple “Planificació familiar al planeta Timica“ (amb Scratch).
    • Problemes de robòtica: resoldre problemes bàsics en robòtica. Aquestes activitats solen provocar moltes reflexions sobre el cos i la ment humana en la mesura que es miren d’imitar a través d’un robot. Activitat d’exemple “Segueix la línia” (amb Lego Mindstorms).

A més, entre aquestes persones n’hi ha que ofereixen cursos pel seu compte com ara:

Podeu consultar-nos per organitzar altres activitats contactant a l’adreça: Adreça de contacte.

Quina metodologia useu?

Els nois i noies parteixen d’un guio d’activitat que els proposa l’objectiu final- la creació d’un senzill programa d’ordinador– i un seguit de reptes que hauran d’anar superant. Per fer-ho hauran d‘interaccionar amb l’ordinador i l’entorn de programació, aprenent a partir de l’experimentació,  l’assaig-error i afavorint el raonament lògic i la deducció. Hauran de posar en joc també la seva capacitat lectora i de resolució de problemes. Així doncs, l’alumne treballa de manera autònoma, individualment o de forma cooperativa. El guió d’activitats inclou orientacions sobre els passos a seguir, deixant espai per tal que els nois i noies raonin, siguin creatius i concretin les tasques. La proposta d’activitat pretén ser lúdica i engrescadora per tal de motivar la participació i l’aprenentatge. L’aprenentatge de programació d’ordinadors es desenvolupa de manera rigorosa a través de les activitats concretes i en l’entorn de programació proposat. En qualsevol cas, l’objectiu no és que aprenguin a usar un entorn de programació concret, sinó els fonaments de la programació.

El/la formador acompanya el procés d’aprenentatge, actuant d’orientador i de suport. Presenta i motiva les activitats, deixant espai per la que els alumnes avancin al seu ritme, atent al seu procés per intervenir i ajudar quan sigui necessari. Malgrat que les activitats es poden realitzar en línia, apostem per un ensenyament presencial, en que l’alumne compta amb la guia del docent al llarg de tot el procés d’aprenentatge.

Teniu a disposició més informació sobre la metodologia , la tipologia d’activitats, i els entorns de programació.

On puc obtenir més informació?

Al web també trobareu més informació a la secció de formadors, i una relació dels principals col·laboradors del projecte. Si encara us queden dubtes, contacteu per correu-e usant aquesta adreça: Adreça de contacte.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s